prosinec 2018
Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

kontakt

Základní škola Mánesova Otrokovice, příspěvková organizace

Mánesova 908
765 02, Otrokovice

Tel: +420 576 771 272
Mail: skola@zsotrman.cz
Web: www.zsotrman.cz

Geoinformatika - co, proč a jak?

Informatika je běžně užívané slovo. Geo už naši žáci také nějaké slyšeli – geoid, možná i geologie, avšak o geoinformatice nejspíše ne. V pondělí 26. listopadu se to změnilo pro žáky přírodovědného semináře v 9. a 8. ročníku s několika málo zájemci mimo seminář. Ti se zúčastnili dvouhodinového semináře a workshopu geoinformatiky (fotky). 

Během dvou hodin se dozvěděli, čím se Geoinformatika jako obor zabývá, k čemu je prospěšný, co vše zkoumá, kam jít na střední školu, pokud by chtěli obor studovat na vysoké škole. Zaslechli různé pojmy a zkratky – dálkový průzkum Země (DPZ), globální problémy z nadhledu, satelitní snímky, Google Earth Engine, geoinformační systém (GIS), orthofotomapy, satelitní snímky, ESA, NASA, kartografie, navigační a polohovací systémy, 3D technologie aj.

Po úvodní části se blíže seznámili právě s DPZ, a možnostmi využití pro žákovské či studentské práce. V poslední části se prakticky seznámili s vybranými nástroji pro pozorování Země z nadhledu v čase – obrovské požáry ve světě, ubývání deštných pralesů, trvalého ledu a permafrostu, zvětšování plchy světových moří a oceánů – zaplavování pevniny – rostoucí urbanizace (zvětšování zastavěných ploch) a plocha, kde se pěstuje palma olejová – v dnešní době jedno z předních ekologických témat.

Mám radost, že dvojice žákyň z 9. ročníku – Markéta a Tereza – se průzkumem zabývají. Vzali si na paškál prozkoumat změnu rozlohy deštných pralesů, jakožto plic naší matičky Země.

Třeba se podaří zapojit více žáků do zkoumání problémů životního prostředí pomocí dálkového průzkumu Země z výšek, kam ani ptáci nelétají. Možná, že problémy Země jakožto důsledek lidské činnosti, bude žáky motivovat pro chování přátelské k Zemi. Možná i ke studiu oboru v naději, že mohou přispět k léčbě naší planety, abychom tu mohli žít i nadále ve zdravém a pestrém životním prostředí. Měli bychom si dosud jedinou známou planetu k našemu životu co nejlépe chránit!

Je tu i příležitost, kterou dává žákům základních škol Evropská vesmírná agentura (ESA), stát se klimatickým detektivem ve spolupráci s Ústavem geoinformatiky, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Evropskou vesmírnou vzdělávací kanceláří ČR.

Pavel Broža

 

 
 

Další informace